IT Operations Management

IT-Operations Management er ansvarlig for administration og vedligehold af IT-infrastrukturen. Det betyder administration, og håndtering, af daglige aktiviteter for at sikre at IT-services bliver leveret, og aftaler overholdt.

 

For at levere IT-services, og overholde aftaler, kræver det at IT Operations Management fungerer med veldefinerede processer.

 

I flere organisationer er IT Operations Management dog udfordret, både af mange opgaver, og et behov for mere struktur. Dette kiggede computerworld.com nærmere på i 2006, og deres konklusion var at udfordringerne, ikke kun skyldtes kompleks IT-infrastruktur, men også “ikke planlagte IT-aktiviteter” og skygge-IT. (læs mere om skygge-it på Computerworld.dk)

 

I artiklen “Unplanned Work Is Silently Killing IT Departments“, estimerede Gene Kim at der, alene i USA, blev brugt ca. $350 mio. på “ikke-planlagte IT-aktiviteter”. Omregnet til EU-tal betyder det at der eksisterer en mulig effektiviseringsgevinst på over €50 mio.

 

Det er med andre ord, muligt for virksomheder i EU at opnå effektiviseringsgevinster for mere end €50 millioner årligt. Denne besparelse kan ske, alene ved at øge fokus på IT Operations Management og ordinær IT-drift.

 

Sådan kan du forbedre IT-Operations Management

Åsagerne til “ikke-planlagte IT-aktiviteter” kan være mange, men de fleste issues kan ofte henføres til følgende aktiviteter:

  • Change & Release
  • Opdatering af IT-systemer
  • Incidents & Root Cause Analyse
  • System-adgange & rettigheder

 

Fælles for løsning af ovenstående issues er, at det kan afhjælpes ved indarbejdelse af processer for håndtering af aktiviteter. D.v.s hvad gør vi, hvordan gør vi, hvem gør hvad, etc., når ovenstående aktiviteter udføres.

 

I og med at de fleste virksomheder allerede har en arbejdsgang for disse aktiviteter, betyder det at den enkelte virksomhed blot skal i gang med at udarbejde en beskrivelse af:

  • Hvad gør vi
  • Hvem gør hvad
  • Hvordan gør vi

 

Dette betyder at der ikke er behov for at indkøbe et nyt værktøj, eller udarbejde/indarbejde en ny proces. Aktiviteten går blot ud på at indarbejde en fælles forståelse af de for hvad de enkelte aktiviteter indeholder. Swimlane diagram kan derfor udarbejdes i det værktøj, som er i organisationen.

 

Et første skridt til at beskrive en proces, kan være udarbejdelse af Swimlane diagram.

Dette diagram giver et godt overblik over en specifik arbejdsgang, og samtidig bliver denne arbejdsgang dokumenteret. Resultat af udarbejdelse af Swimlane diagram medfører således en dokumenteret proces, samt et overblik over:

  • Hvad
  • Hvem
  • Hvordan

 

Når Swimlane diagram er færdigt, vil det næste skridt være at gennemgå proces med interessenter for at afklare yderligere forbedringer.

Effektiv IT-Operations Management giver besparelser på IT-budgettet og effektive leverancer. Ovenstående aktivitet er en af mange aktiviteter, som bør være højt prioriteret, fordi det kan effektivisere IT-Operations Management.

Læs evt. mere om hvad Willerup.dk kan tilbyde indenfor IT Service Management.